Nie dzwoń do przestępcy!

2022.04.19
Nie dzwoń do przestępcy!

Okres składania rocznych zeznań podatkowych, to czas działania podatników, ale i – jak ostrzega Biuro Informacji Kredytowej – także oszustów. Właśnie wymyślili nowy sposób na naciąganie łatwowiernych – przesyłają numer telefonu, na który trzeba zadzwonić, by wyjaśnić kwestię niedopłaty podatku. W rzeczywistości rozmawiamy z oszustem, którego celem jest zdobycie danych potrzebnych mu do przejęcia kontroli nad naszym kontem bankowym.

Zeznanie podatkowe za miniony rok trzeba złożyć do 30 kwietnia. Jako, że w tym roku ostatni dzień miesiąca wypada w dzień wolny od pracy, to termin jest wydłużony do 2 maja. Czasu jest coraz mniej, wśród podatników rośnie nerwowość. Oszuści uwielbiają takie sytuacje, bo w stresie łatwo stracić czujność, podjąć nie do końca przemyślane działania. Dlatego właśnie teraz rozsyłają informacje sugerujące, że kontaktuje się z nami urzędnik skarbowy i pragnie nam pomóc w wyjaśnieniu zaległości podatkowych. Wykorzystują przy tym coraz większą skłonność Polaków do załatwiania spraw urzędowych drogą elektroniczną

Oszustwo „na podatek”

Każdy, kto posiada numer telefonu komórkowego, może dostać sms-a od rzekomego urzędnika skarbowego z informacją, że ma nadpłatę podatku lub na jego koncie powstała zaległość. W celu uregulowania powstałej zaległości podany jest link rzekomo prowadzący do konta urzędu lub zalecenie skontaktowania się z przedstawicielem skarbówki, np. pod podany numer telefonu komórkowego.

Na skorzystanie z linka trudno już dziś kogoś namówić. Akcje informacyjne przyniosły skutek i doskonale wiemy, że nie należy korzystać z sugestii zawartych w wiadomościach od nieznanych osób. Często linki prowadzą bowiem na strony kontrolowane przez oszustów, pozwalają im uzyskać dostęp do konta i zgromadzonych na nim pieniędzy. Dlatego oszuści udoskonalili swoją metodę.

Jak wskazują eksperci BIK, nowy sposób działania oszustów polega na przesłaniu numeru telefonu do „przedstawiciela urzędu skarbowego”, co ma służyć uwiarygodnieniu kontaktu. Urzędnik ma pomóc w załatwieniu sprawy, wyjaśnieniu niejasności. Aby było to możliwe, konieczne jest oczywiście upewnienie się, że dzwoniący jest osobą, której sprawa dotyczy. Dlatego fałszywy urzędnik instruuje podatnika, jak pobrać odpowiednie oprogramowanie służące do weryfikacji jego tożsamości lub ułatwiające zapłacenie kwoty niedopłaty. W rzeczywistości chodzi o uzyskanie dostępu do rachunku bankowego podatnika.

Pobranie z niego pieniędzy może być tylko jedną z przykrości jaka spotka łatwowierną osobę. Przestępca może też skraść jej tożsamość i zaciągnąć w jej imieniu kredyt, podpisać umowę na korzystanie z kosztownych usług itp.

Fiskus nigdy nie poprosi o żadne dane przez telefon!

Skoro jest akacje przestępców, to czas na reakcję i przypomnienie po raz kolejny podstawowych zasad bezpieczeństwa:

Urzędy Skarbowe nie kontaktują się za pośrednictwem sms-ów, maili czy telefonu, by prosić o podanie wrażliwych danych, na przykład do zalogowania się do bankowości elektronicznej. Skarbówka wysyła oficjalną korespondencję do podatników listem poleconym lub poprzez korespondencję na specjalnym portalu usług publicznych – ePUAP.

Nadpłacony podatek może być przekazany podatnikowi na trzy sposoby: pocztą, na wskazany przez niego numer konta bankowego lub osobiście w kasie urzędu skarbowego. O formie zwrotu decyduje podatnik na etapie wypełniania rocznego zeznania podatkowego (PIT), wypełniając odpowiednią sekcję w formularzu.

Cyberprzestępcy są coraz bardziej kreatywni i lepiej zorganizowani. Ich metody ewoluują, wykorzystują ludzką naiwność, obliczone są na błąd, najczęściej popełniany w pośpiechu. Dlatego, by uniknąć oszustw, należy kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Nie tylko nie należy klikać w linki, ale również nie wolno instalować żadnego oprogramowania, gdy ktoś prosi nas o to przez telefon. W takiej sytuacji najlepiej się po prostu rozłączyć. W celu weryfikacji sprawy, np. wymagającej uiszczenia opłaty, wystarczy samemu skontaktować z daną instytucją, korzystając z numeru lub adresu podanego na oficjalnej stronie danego urzędu – radzi Maciej Wójcik, starszy Specjalista w Zespole Cyberbezpieczeństwa, Biura Informacji Kredytowej.

Ostrożność zawsze w cenie

Eksperci BIK zalecają zachowanie zdrowego rozsądku we wszystkich sprawach, które dotyczą danych osobowych. Ponadto podpowiadają, jakie działania można podjąć, by zadbać o swoje dane osobowe i zabezpieczyć się przed ich wyłudzeniem.

Pomogą w tym:

  • konto na bik.pl – można wówczas bezpłatnie zastrzec swój dowód osobisty w przypadku jego utraty lub kradzieży zawartych na nim danych;
  • alerty BIK – usługa chroniąca przed wyłudzeniami 24/7. Korzystający z niej dostaje powiadomienie, gdy ktoś złoży wniosek o kredyt, pożyczkę lub będzie próbował podpisać umowę z usługodawcą w jego imieniu. Dodatkowo co miesiąc otrzymuje potwierdzenie, że wszystko jest w porządku i BIK nie odnotował potencjalnych prób wyłudzenia zobowiązania na jego dane;
  • znajomość adresu bik.pl/wsparcie i posiadanie wiedzy umożliwiającej pomoc osobie, na którą wyłudzono kredyt lub podjęcie niezbędnych działań, gdy samemu ma się takie podejrzenie. Pod tym adresem znajdują się wskazówki dotyczące weryfikacji sprawy, pomocne w zgłoszeniu sprawy na policję i do instytucji, w której doszło do wyłudzenia.
Potrzebujesz gotówki?

Bank odmówił Ci kredytu? Sprawdź jak możemy Ci pomóc! Korzystanie z naszych usług oznacza minimum formalności, uzyskanie rzetelnych porad i atrakcyjnych ofert.


Notowanie z: 2022-05-21
USD 4.3832 -0.13
EUR 4.6266 -0.33
CHF 4.4932 -0.24
GBP 5.4711 0.00
Nasi Partnerzy